Lijstjes en kinderarbeid... 't werkt wel ;-)

Als men mij drie maand geleden had verteld dat ik, als huismama, tijd te kort zou komen... had ik hard gelachen en diegene voor gek uitgemaakt.

Maar het feit is... dat ik handen te kort kom, er voor mij wel 34 uur in een dag mag zitten, met lijstjes werk en hierop prioriteiten stel. Ongeveer een maand geleden zat ik vast tussen vier muren, omdat de bus van manlief kaduuk was. In het besef dat ik met een goed plan bij het UWV moest aankomen zat ik toch stilletjes te stressen. Het grapje 'bus' duurde twee weken en twee weken lang heb ik 24 uur de kids om me heen gehad. En ik ben me serieus gaan afvragen of ik wel geschikt ben voor het moederschap.

Het was alsof er een aura om me heen lag die de kinderen vertelde: Schreeuw - Sla elkaar - Maak rotzooi - Pak de borden van de tafel en gooi ze op de grond - Sla Zepp (huishond) met de stofzuigerstang op zijn hoofd - Trek je zusje aan de haren - Grijp Troelie en laat het deurtje van de vogelkooi openstaan - Wat gebeurd er als je van bovenaan de trap naar beneden valt? - De hond is vervelend dus zet hem buiten de (voor) deur - Plas in je broek - Ga buitenspelen en laat gelijk alle honden uit de kennel - De auto's moeten schoon, stop ze in de wasmachine!  En tal van dat soort grappen en grollen.

Eerlijk? Volgens mij ben ik een verschrikkelijke moeder! (het is dat we beneden geen behang hebben) Maar gelukkig hebben we tussen de grappen en grollen, die werden opgevolgd met tranen en in de hoek staan.. ook nog gelachen en lekker geklierd!

Ik besloot om met lijstjes te gaan werken en bedacht een 'kinderarbeid' plan ;-) Nee.. 1,5 en 3 is een perfecte leeftijd om ze te leren dat speelgoed niet vanzelf weer terug in de speelmand vliegt! Indria loopt nu geregeld met een auto of boekje door de kamer te mompelen: 'opruimen, opruimen, opruimen' - dus dat is er goed ingedrilt (grapje).. Maar de lijstjes zorgden ervoor dat de noodzakelijke dingen gedaan werden in huis. Daarnaast prikte ik een paar uren, verdeeld over de dag, om met de kids wat te gaan doen. Maar s'middags als Indria sliep zette ik Kinan steenvast een tijdje voor de tv, zodat ik zelf voor de pc kon zitten om informatie te verzamelen over ondernemingsplannen en hoe je zoiets moet opzetten. En s'avonds als de kids in bed lagen genoot ik oprecht even van 'mijn' tijd - als Ray thuis was tenminste, anders stond ik buiten bij onze andere monsters.


Die twee weken van 'verplicht' thuis zitten zijn nu gelukkig voorbij. De laatste anderhalve week ben ik dagelijks, soms tot diep in de nacht, bezig met de ondernemingsplannen. De kvk raadde aan om onze beider activiteiten samen te voegen tot 1 plan.. Na het gesprek met het UWV dienen onze beider plannen apart, maar wel met vermelding van de partner-activiteiten in de ondernemingsplannen opgemaakt te worden. Dus ik ben hele dagen aan het zoeken, schrijven... marktkennis, econonische crisis, analyses, trends, prognoses, marketing.. (zucht) Klopt de zinsopbouw?.. verkoop ik mezelf , Ray of ons beiden wel goed in 'het idee'..?
Deze periode heeft me wel het inzicht gegeven dat ik nooit een 'echte' huismama wil worden (of ze moeten beiden op school zitten). Respect voor de huismoeders die alles 'tiptop' voor elkaar hebben, zowel binnen- als buitenshuis en 24/7 hun kinderen bij zich hebben. Ik doe het ze niet na!

Ik geniet nu even van mijn koffie break!

Heidi

Reacties